Bomvolle kerk genoot

De meeste donateur avonden van de Stichting Oudheidkamer Oostzaan worden flink bezocht en over het algemeen wordt de inhoud goed gewaardeerd.
Gisteravond echter vielen er wel veel palletjes op hun plaats, tot in de zijbeuken was de kerk gevuld en bij binnenkomst direct al een sfeertje dat we op het conto mogen schrijven van Simon Hottentot en zijn accordeon.

SSL23381

Na een kort welkomstwoord van Laura Posch, zij nam even deze taak waar voor Piet Roels, nam hij de sprekersrol over om die niet meer af te staan tot het dankwoordje aan het eind.
Een triple rol vervulde hij deze avond, natuurlijk blijft hij de voorzitter, maar vanavond ook gastspreker en … meesterverteller.

Volgens velen had deze avond een hoog, ouderwets, verjaardag gehalte waar onze favoriete oom de ene anekdote na de andere vertelde en het gezelschap moeiteloos voerde langs en soms door “de dingen die voorbij zijn”.

Geweldig gedoseerd waren de verhalen over kippenboeren, eierboeren, groenteboeren,  melkboeren, visboeren, kolenboeren enz. enz, kortom ieder die vroeger langs de deur zijn kostje zocht. Tegen negen reeds zaten onze gasten aan de koffie/thee of iets anders zich de prachtige plaatjes en eigen verhalen voor de geest te halen.

SSL23377-01

Onze vrijwilligers uit het depot hadden deze avond fantastisch omlijst met een mini tentoonstelling “Nering”

Na de pauze een langere, het King pepermuntje werd wel iets overschreden, tocht langs de voormalige winkeltjes in “groot” Oostzaan van de Oostzanerdijk tot aan de Stationsstraat met een uitstapje naar de Kerkstraat. Geweldig zijn altijd de reacties uit de zaal bij het verschijnen van een nieuw plaatje met een hoge herkenningsgraad.
“Kent u deze nog” in de praktijk en met een weldadig geroezemoes beloond.

Blije gezichten en vele uitingen van waardering later kijkt de oudheidkamer terug op een zeer geslaagde avond met dank aan Piet die de verhalen schijnbaar moeiteloos aan elkaar reeg.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=G5-bkAf4pkg&w=448&h=277&hd=1]
Dingen die voorbij gingen

Nieuwe vitrines Kerk en Kolk

DSC00386In de vitrine in de kerk laten we merklappen, tasjes en ander
borduurwerk zien, aangevuld met diverse attributen.

In de Kolkvitrine voornamelijk hoofddeksels.
Van kanten hullen (1850)  en mitaines, wollen kapers,
een boeren hoedje (suikerskeppie), hoge zijden hoed, tot hoeden en pet uit de  dertiger en vijftiger jaren. Ook nog een “vosje”.