Koninginnedag 1911

Met de kroning op handen hebben we nog eens in ons omvangrijke archief gekeken en kwam die prachtige plaatje te voorschijn

image

Gebruikelijk voor de jaren rond 1911, praalwagens en een defilé, in dit geval een jaar nadat de gymnastiekvereniging “DEV” (“Door Eendracht Verbonden”) was opgericht, deden ze mee aan de optocht ter gelegenheid van de verjaardag van Koningin Wilhelmina op 31 augustus. Volgens het bijschrift, dat Jan de Boer, voormalig gemeentesecretaris, jaren geleden al bij elkaar heeft gesprokkeld, op het erf van Arie Schuitemaker, de stalhouder op het Zuideinde 29.
Dat geeft wat verwarring, want Arie was kachel- en hoefsmid en voor zover we weten geen stalhouder. Er was wel een Krelis Schuitemaker op de hoek van de Zuiderkerkbuurt en het Weerpad, tegenwoordig zouden we zeggen Zuideinde 2 op de hoek van de Kerkstraat en hij was volgens de annalen wel stalhouder. We kijken u nog maar eens lief aan voor nadere informatie.

Maar Jan de Boer deed meer, hij achterhaalde ook alle namen van de DEV leden die op en rond de wagen staan. Dat is mooi meegenomen, maar we willen toch die extra stap maken en uitzoeken welke, bijvoorbeeld Aagje Busch, staat of zit hier nou. Wie waren haar ouders/broers/zussen en met wie trouwde ze eventueel later en zijn daar nog nazaten van.

Niet eenvoudig, maar ook niet ondoenlijk met al zoveel (oud)Oostzaners in ons bevolkingsbestand. Als we de meisjes op de voorste rij inschatten op een jaar of 14 dan zijn ze geboren in of rond 1897 en daardoor kunnen we redelijke inschattingen maken, maar niet meer dan dat. De eerste naam is opgegeven door Jan de Boer en we gaan er vanuit dat die correct zijn, dan volgt =? en dat betekent – mogelijk is dit – imageen dan volgt een naam en nummer uit ons bestand. Voor 2  Aagje Busch =? Aagje Elisabeth Busch, Kdr (I35491) betekent het dat ze de dochter van Klaas Busch en Elisabeth Jonkhart zou kunnen zijn, geboren in de Kerkbuurt op B 39, ze was dan de jongste van 10 kinderen uit dit gezin.

We nodigen u graag uit zo’n ritje zelf te komen maken als u een naam of gezicht herkent.
Dit weten we:
Op de onderste rij ziet u van links naar rechts: 1 Chris Bindt =? Christina Bindt, Kdr ( I43076 ) 2 Aagje Busch =? Aagje Elisabeth Busch, Kdr ( I35491 ) 3 Trien Boom 4 Klazien Onrust =? Klazina Onrust, Alddr ( I32824 ) en 5 Grietje de Ridder =? Grietje de Ridder ( I30769 ). Daarboven: met het bord DEV 6 Hilletje Taams =? Hilletje Taams, Pdr ( I32881 ) 7 Alie Bindt =? Alida Bindt, Cdr ( I14784 ) 8 Geertje Buis =? Geertje Buis, Hdr (I34055) 9 Gré Wognum (I111138) 10 Hilletje de Ridder =? Hilletje de Ridder ( I43103 ) en 11 Eefje Kuiper =? Eefje Kuiper, Kdr ( I45243 ). Helemaal boven: 12 Guurtje Brouwer =? Guurtje Brouwer, Ddr ( I32172 ) 13 Nel Taams =? Neeltje Taams Sdr ( I45166 ), 14 Jans Taams =? Jannetje Taams, Jbdr ( I34582 ) en 15 Klaasje Havik =? Klaasje Havik, Sdr ( I30770 ). Rechts staat de leidster 16 juffrouw Overbeek

Op dinsdagmiddag zijn we er altijd klaar voor, maar een telefoontje van tevoren wordt op prijs gesteld: 075 – 614 1532

Met vriendelijke groeten
Joop Giesendanner, Stichting Oudheidkamer Oostzaan, afd genealogie

Concordia

Nou, die kennen we zou je zeggen, maar in dit geval hebben we het over de Oostzaanse Zangvereniging Concordia, dat weten we zeker, want het staat erop.

image

Maar dat is dan ook wel ongeveer alles wat we ervan weten, de foto is ook niet gedateerd, dat wil zeggen, we weten wel dat deze foto uit de collectie van Muus Kalf is gekomen (1885-1963), een andere kleine aanwijzing is de mooie gaslamp, die boven het gezelschap prijkt. Ergens in deze groep ontdekte ik wat “bekende” gezichten, niet 100% zeker, maar wel dat we daar nog andere portretjes van hebben, die daar erg op lijken.

image

Dit echtpaar schoot me te binnen bij het zien van de gezichten op de tweede rij van boven, helemaal rechts.
Wellicht is die mevrouw links naast hem ook wel dezelfde, maar nu met een glimlach; op het “statie”portret hier links staan Willemina van Elk – Hartkamp en Bastiaan van Elk.

Ook op de voorste rij meen ik wel wat te herkennen, maar helaas heb ik daar geen andere foto bij kunnen vinden. Mocht u verdere herinneringen hebben aan de zangvereniging en haar leden, dan horen we dat heel graag van u op genealogie@oudheidkameroostzaan.nl of 075-6141532.

Joop Giesendanner, Stichting Oudheidkamer Oostzaan, afd genealogie