Toefje, het vervolg

Zij heeft eindelijk een naam gekregen en om maar meteen met de deur in huis te vallen: ze heet Trijntje Busch, Kdr  geboren in 1880 Kerkbuurt A 102, overleden in 1960 en begraven achter de Grote Kerk. Tot zover de kale feiten, leuker nog is het verhaal: eerst was ons antwoordapparaat in gebreke, de relevante info stond er net niet op, vervolgens kregen we een BRIEF!!! Jazeker, het bestaat nog, gewoon met een postzegel erop. En dat alles naar aanleiding van succesverhaal over Facebook dat in het Noordhollands Dagblad was verschenen. Nu we mevrouw Boon weer onder handbereik hadden, hebben we meteen een afspraak gemaakt en afgelopen vrijdag is zij bij ons geweest, we hebben onszelf kunnen verrijken met prachtige foto’s en veel informatie.

SSL24122

Mevrouw Boon kwam bepaald niet met lege handen, ze heeft nog veel foto’s uit Oostzaan en van vele familieleden van onze Toefje, oops, excuus Trijntje Busch. Trijntje was de oudste zuster van de oma van mevrouw Boon en er leeft ook nog een 101-jarig ander familielid, die de identiteit van Trijntje kon bevestigen.

Trijntje trouwde in 1904 met gemeenteopzichter Cornelis Koel en woonde best riant in het mooie groene pand op de hoek van de Kerkbuurt en de Jacob Corneliszstraat. Zij had daar wel negen broers en zusters, die echter niet allemaal een lang leven beschoren waren. Het pand aan de Kerkbuurt 27-29 werd door haar vader ook als winkel gebruikt, zeker al in 1906, misschien ook al eerder, getuige deze foto, waarop dit pand nog duidelijk te herkennen is, maar de Jacob Corneliszstraat ontbreekt, daar liep toen nog een sloot.

kb027

Het gezin Klaas Busch en Elisabeth Jonkhart, Trijntje is de oudste dochter en helemaal links staat een “bediende”, hij bracht waarschijnlijk de boodschappen aan huis als men dat wilde, een soort James before James