Vitrines Oudheidkamer van ‘nieuwe’ inhoud voorzien

Stichting Oudheidkamer Oostzaan verzorgt al jaren op diverse locaties in het dorp en in de regio de inrichting van cultuurhistorische vitrines. Na enige tijd wordt de inhoud weer ververst. Zo zijn er nu vier vitrines in Oostzaan en Zaandam van een nieuwe inhoud voorzien.

Olympische Spelen

In het Erasmushuis te Zaandam heeft de Oudheidkamer vier vitrines ingericht. Op de begane grond is een vitrine ingericht rond het thema ‘Olympische Spelen’. Te zien zijn oude schaatsen en bijvoorbeeld een ‘trekstok’. De trekstok was voor vele dames een uitkomst, vooral als ze vanuit Zaandam of Oostzaan op de schaats naar Marken gingen. Puur zo’n tochie. Dan reed de man voorop en de vrouw er achteraan – er tussen in die trekstok. Op die manier kwam men dan in Marken aan. Daar deden de schaatsers zich tegoed aan de Koek en Zopie, meestal een gevulde koek en een kop warme chocolademelk. Even goed doorwarmen en het ging weer huiswaarts. In de hal van het Erasmushuis staat ook nog een heuse oude slee.

Oude ambachten

Op de eerste verdieping (oost) van het Erasmushuis heeft de Oudheidkamer dit keer vele oude beroepen in de vitrines gezet, beroepen die echt iets met vroeger te maken hebben, zoals een stoelenmatter. Op twee hoog (oost) heeft de vitrine als thema ‘boodschappen doen’. Daarin zijn artikelen neergezet die vroeger in de kruidenierswinkeltjes werden verkocht. Veel aandacht in de vitrines van de Oudheidkamer is er ook voor de Oostzaanse jollen. Zo is er een vitrine waarin fraaie door Henk Bierdrager gemaakt schaalmodellen van een jol en een boerenplat worden tentoongesteld. Niet alleen de schaalmodellen, maar ook de gereedschappen waar deze boten mee gemaakt werden zijn te zien. Ook de gereedschappen werden door Henk Bierdrager aan de Oudheidkamer geleend.

bierdrager-modellen

De dames van de textielwerkgroep hebben weer mooi werk geleverd. Zo is op de derde verdieping van het Erasmushuis een fraaie vitrine te bewonderen met allerlei huishoudelijke artikelen. En ze laten zien hoe in het verleden de schoorsteenmantel boven de kachel werd ‘bekleed’.

Huishoudelijke artikelen

Lishof
De textielwerkgroep heeft ook de vitrine in De Lishof ingericht. Hier is het thema ‘babykleding, -verzorging en -benodigdheden, in de periode van 1930-1970’. Je ziet dat de witte babykleding langzaam plaats maakt voor vrolijke gekleurde pakjes uit de jaren 1970.

babykleding

De Kolk
In De Kolk komt een vitrine met schoonmaakartikelen die vroeger werden gebruikt om het huis schoon te maken. Misschien zult u zeggen: schoon maken? Ja, vroeger werden de families bij elkaar geroepen onder het genot van een bakje koffie. Het gesprek ging dan over waar men zou beginnen met de schoonmaak. Moeder en dochter bespraken bijvoorbeeld welk huis eerst werd schoon gemaakt. De volgorde was meestal eerst bij de moeder, dan bij de oudste dochter en zo verder. Het huis werd dan helemaal schoongemaakt. Alles ging in die tijd naar buiten tot het bed aan toe. Zo zei de opa van Siem Meijn wel eens: “Zeun je opie begint weer raar te prate.’ Hij bedoelde dat ze ging schoonmaken. Daar was hij ‘niet bleit mee’.

De foto’s zijn gemaakt door Siem Meijn en de dames van de Textiel Werkgroep