School uitbreiding Zuideinde 1899

Geachte dames en heren,
Mijn vraag is wel geen genealogie maar weet u ook wie de gunning kreeg van die uitbreiding. Was dat wellicht L. Molenaar uit Zaandam, die als laagste ingeschreven had bij de aanbesteding?
Met vriendelijke groeten,
T W
Oegstgeest

Nou, uit het hoofd weten we dat niet, maar na een speurtocht, door Ger Muijs, één van onze vrijwilligers, langs onze bekende kanalen, kunnen we nu toch het volgende meedelen:

Op 29-6-1898 meldt het gemeentebestuur in een schrijven aan de minister van binnenlandse zaken o.a. Behoefte aan scholenbouw: in de Zuiderschool zijn thans aanwezig
leerjaar
1 35 leerl.
3 35 2+3 in 1 lokaal 65 leerl.
6 19 4+5+6 in 1 lokaal 62 ll.
Lokalen zijn geschikt voor 48 leerlingen

Blijkbaar heeft dit een gunstig effect, want 8 maanden later staat deze aanbesteding in de krant:

image

hetgeen tot de volgende uitslag leidt:

image

Genoemde aannemer Lucas Molenaar heeft tot borge gesteld Teke Molenaar van beroep schilder wonende te Zaandam en Jan Kakes, aannemer wonende te Zaandam

Bron: Archief Oostzaan. Inv. nr. 572 Periode 1796-1933 (1947) OA-0107 Stukken betreffende de uitbreiding van de school aan het Zuideinde 1897-1899

Het hoofd der school, J A Kok kreeg f 50 schadevergoeding wegens verlies van een gedeelte van zijn tuin bij zijn woning voor de uitbreiding en een stuk speelplaats.

Het korte en bondige antwoord op uw vraag is dus: Ja Glimlach

Met vriendelijke groeten
Joop Giesendanner
Stichting Oudheidkamer Oostzaan, afd genealogie

Eén antwoord op “School uitbreiding Zuideinde 1899”

1. Fantastisch; heel hartelijk dank.
    Jan Schuurman die met die aanbesteding meedeed was de latere vaste compagnon van mijn opa Jacob Wajer,ook aannemer in Medemblik.
    Mvg.
    Theo Wajer