De haven van Oostzaan

Een opmerkelijke geboorteakte trok aan ons oog voorbij. Met grote regelmaat worden we bij de oudheidkamer Oostzaan verrast door vrijwilligers die ons per mail gegevens toespelen, die zij bij hun eigen onderzoek zijn tegen gekomen. Zo ook deze akte uit 1846 waarbij de geboorte van Jan van Laar zich had voltrokken op het tjalkschip “de Valk” van zijn vader Jacob (turf)schipper uit Zwartsluis. Het [gemelde Schip liggende in de Haven dezer gemeente], hetgeen was opgetekend door de Ambtenaar van den Burgerlijke stand der gemeente Oostzaan en dat trok de aandacht, want dat was echt niet het (jacht)haventje in de Stooterplas.
image

Niet voor het eerst, maar wederom worden we doordrongen van het feit dat Oostzaan niet alleen een agrarische maar ook een sterk op de scheepvaart georiënteerd verleden heeft, getuige de scheepjes in de kerk van Oostzaan en de aantekeningen van Jan Sijmons Daalder (1681-1724), welke ook verwijzen naar het te kijk liggen van (wal)vissen achter de dijk.

De familie lijkt hier met grote regelmaat te verblijven, want vader Jacob overlijdt hier in 1860 (nog steeds schipper), zijn echtgenote ook in 1882, zij is dan zonder beroep, maar in 1861 als haar dochter trouwt is zij turfverkoopster. Al haar kleinkinderen (van schipper Aart Stouthandel) worden ook al in Oostzaan geboren.

Met vriendelijke groeten
Joop Giesendanner
Stichting Oudheidkamer Oostzaan, afd genealogie

2 antwoorden op “De haven van Oostzaan”

1. Den Helder , 25 -11-2017
    Geachte medewerkers Oudheidkamer ,
    Naar aanleiding van het verhaal door Jan Sijmons Daalder (1681-1724) denk ik dat ‘Jan’ een rijke fantasie had of men heeft hem iets wijs gemaakt het was niet mogelijk dat een potvis zover de ‘Zuiderzee’ in kon zwemmen , dat het daar erg gestonken heeft moet gewoon waar geweest zijn. De regel > welke ook verwijzen naar het te kijk liggen van (wal)vissen achter de dijk het opensnijden van de walvis-kadavers is rijke fantasie < van de op 200/5.22 minuten geschreven tekst van deze film.

2. Beste André Groenou, hartelijk dank voor uw reactie. We hebben nimmer “geloofd” dat een potvis binnen zwom, wel dat hij daar naar binnen werd gesleept, we houden even privé contact met u.