Nieuwjaarsbijeenkomst Oudheidkamer Oostzaan

Zondag 6 januari 2013 houdt de Oostzaanse Oudheidkamer weer haar jaarlijkse Nieuwjaarsbijeenkomst voor al haar donateurs. Deze Nieuwjaarsbijeenkomst wordt gehouden in het gebouw van Fanfare en Tamboerkorps Excelsior, Twiskeweg 101A in Oostzaan. Aanvang: 14.30 uur.

Naast een genoeglijk samenzijn onder het genot van een kopje koffie of een andere versnapering, kan men deze middag tevens kennismaken met Nico van der Lugt (de nieuwe voorzitter van de Oudheidkamer) en Irma Rol (beoogd nieuwe secretaris van de Oudheidkamer).

Voor diegenen die wat slecht ter been zijn of liever niet bij winterdag “de polder in gaan”, verzorgt de Oostzaanse Belbus ook dit keer het vervoer. Diegenen die op deze middag van het vervoer met de Belbus gebruik willen maken, dienen daartoe zelf contact op te nemen met de Belbus

(tel. 075 – 684 5660 op werkdagen tussen 09.00 uur en 12.00 uur). Wel graag even aangeven dat het gaat om de Nieuwjaarsbijeenkomst van de Oudheidkamer.

Meer weten over de Stichting Oudheidkamer Oostzaan? Kom dan eens gezellig langs tijdens de wekelijkse dinsdagse inloopmiddagen op Leliestraat 1 in Oostzaan
(tel. 075 – 614 1532).

Kroniek van Waterland

imageHet Waterlands Archief gaat in 2013 iedere dag een gebeurtenis uit het verleden van Waterland in herinnering brengen in een kort krantenstukje in Dagblad Waterland. Dit als vervolg op de dit jaar in de krant dagelijks verschijnende Beemster kroniek. Het gaat om een (dagelijks) kort stukje van ca 50 woorden. Dan kan het gaan om een schaatswedstrijd, de watersnood van 1916, een optreden van een muziekgroep, een veroordeling wegens overspel of andere scheve schaats, koninklijk bezoek, de benoeming van een schoolmeester, de tewaterlating van een schip, de oprichting van een bedrijf of een voetbalwedstrijd…., het komt allemaal in de krant!

Aan het eind van het jaar hebben we dan een heel kalenderjaar vol met historische data. Maar nogal wat gebeurtenissen blijken op de zelfde dag te zijn gevallen, terwijl in de krant slechts ruimte is voor één item per dag. Het is echter onze bedoeling om later een complete kroniek te publiceren (met dus ook meerdere items op één dag als die hebben plaats gevonden). Als het kan in boekvorm of anders in ieder geval op Internet.

Uiteraard is het mogelijk dat een aantal belangrijke historische gebeurtenissen aan onze aandacht ontsnapt. Het kan ook om minder belangrijke, maar voor een bepaalde plaats toch heel kenmerkende gebeurtenissen gaan. Daarom richten we ons bij deze tot alle Waterlandse historische verenigingen en museale instellingen met het verzoek of jullie ons kunnen wijzen op een aantal data die absoluut in deze toekomstige Kroniek van Waterland thuis horen. Ik noem maar wat voorbeelden: de laatste dinsdagse veemarkt in Purmerend in 2001. Of de datum van de eerste Pieperrace. Of de eerste keer dat The Cats bovenaan in de hitparade stonden. Of de geboortedag van een bekende Waterlander, of de oprichtingsdag van een bepaald bedrijf of instelling. Of nog iets heel anders.

Als jullie ons hierbij kunnen helpen, graag. Reacties kunnen worden gezonden naar: Info@waterlandsarchief.nl o.v.v. Waterlandse Kroniek.

Film over het Hannie Schaft-monument

Monument van Hannie Schaft in Oostzaan

Op 15-jarige leeftijd raakte Freddi Oversteegen betrokken bij het verzet en leerde daar ook Hannie Schaft (zie foto) kennen. Over die tijd komt zij aan het woord in de film over het Hannie Schaft-monument in Oostzaan.

Lees meer over het project Monumenten spreken