HerinneRing 060203 – 03 februari 2006

Van vele markten thuis

Uit twee artikeltjes van de afgelopen periode blijkt dat de vrijwilligers van de oudheidkamer veelzijdiger zijn dan wat alleen hun “directe” taak vergt. Piet (als voorzitter van de club) en Tineke (o.a. ledenadministratie en redacties) verlenen op vele fronten hand- en spandiensten en schromen niet half Nederland door te sjezen met een loeizware kruikenmoeder.
Ook Jan de Waal is zo’n bezige bij, hij doet o.a. de financiën en presentaties voor de oudheidkamer, dat hij verder iets doet bij de lokale omroep in Oostzaan was insiders bekend. Het onderstaande artikel in de Echo laat zien dat ook dat in het verlengde staat van de historie van Oostzaan.

v.l.n.r. Jelle Brinkhuijsen (historicus), Jan de Waal, Piet van Berge (architect) en op de voorgrond Eva Stache (architect)

Jan werkt mee aan Oostzaans Erfgoed. Oostzaans Erfgoed is een maandelijks programma waarin een bepaalde woning door een radio-team onder de loupe wordt genomen. Ze bezoeken dan de bewoners van de woning en praten met hen over de historie van de woning en over de buurt zoals deze vroeger was.
In het team zit een Oostzaanse historicus, een in Oostzaan geboren architect en een architecte welke in het buitenland is geboren. Het programma wordt elke 4e zondag van de maand uitgezonden en wordt heel goed beluisterd.

De oudheidkamer prijst zich gelukkig met deze veelzijdigheid en zet zich vooral in om de kennis van en over ons dorp te bundelen, waarbij we alle in- en outsiders vanuit hun eigen achtergrond een plekje willen geven in het behoud van wat vaak al voorbij is.