HerinneRing 06082 – 11 november 2005

Vondst menselijke botten Oostzaan

OOSTZAAN Bij een nieuw industrieterrein in Oostzaan werd een groot aantal menselijke botten gevonden. De vondst werd gedaan door een vrouw en haar zoon. De botten zouden uit de grond rond de kerk in Oostzaan komen, maar burgemeester Möhlmann sluit dat uit.
11 november 2005 (RTV-NH) deze uitzending loopt vandaag, vanaf morgen waarschijnlijk te zien in het nieuwsarchief van RTV-NH.

Van oudher is er in en rondom de Grote Kerk in ons dorp begraven. Wie centjes genoeg had, kon een plekje verwerven in de kerk, tot dat op een gegeven moment werd verboden, dat gebeurde niet alleen hier maar ook elders in het land. Hoe oud de oudste graven zijn is niet exact bekend, waarschijnlijk gaat dat terug tot het ontstaan van de kerk, zo’n 800 jaar geleden.

Herhaaldelijk is de begraaflocatie aangepast aan de eisen van de tijd, nog onlangs is een groot gedeelte van de inmiddels Algemene Begraafplaats geruimd om weer plaatsen te scheppen voor de toekomst. Deze foto is nog van vóór het ontstaan van de Ds Nanne Zwiepsingel, rechts naast het pad zien we nog de Kerksloot, die oorspronkelijk doorliep tot onder het Zuideinde door. Wie weet in welk jaar deze situatie definitief verleden tijd werd?

Eén antwoord op “HerinneRing 06082 – 11 november 2005”

1. uit Regionieuws dd 19 oktober 2005

Onderzoek botten Oostzaan duurt voort
    OOSTZAAN – Onlangs is een klein aantal botten gevonden op de locatie van het nieuwe bedrijventerrein Kolkweg-Zuid. Naar aanleiding daarvan is in de media, zoals in de Telegraaf, het nodige gesuggereerd, waardoor misverstanden kunnen zijn ontstaan, volgens de gemeente Oostzaan. Vandaar dat de gemeente haar burgers nu juist wil informeren.

Op vrijdag 4 november 2005 is de gemeente Oostzaan op de hoogte gesteld van de vondst van zes botten op de locatie van het nieuwe bedrijventerrein Kolkweg-Zuid. Naar aanleiding daarvan is direct het één en ander uitgezocht. Om het terrein op te hogen, is gecertificeerde grond (categorie I) gebruikt die via een grondbank is aangeleverd. De gecertificeerde grond is afkomstig van verschillende plekken in Nederland, waaronder de locatie van het nieuwe multifunctionele gemeentehuis in Oostzaan. In een logboek is bijgehouden waar welke grond vandaan komt en waar het op het bedrijventerrein is gestort.

Duidelijk is dat op de plek waar de botten zijn gevonden grond ligt die afkomstig is van een plek buiten Oostzaan en dus niet van de locatie van het nieuwe multifunctionele gemeentehuis. Bij het afgraven van de grond op deze locatie is de grond overigens gesaneerd en grondig onderzocht door een archeoloog van de gemeente Zaanstad. Inwoners van Oostzaan worden met klem verzocht om de locatie van het nieuwe bedrijventerrein niet te betreden. Dat is verboden. Het betreden van het terrein is namelijk gevaarlijk. Het terrein is opgehoogd met nat zand, waardoor er drijfzand kan ontstaan. Het politie-onderzoek naar de vondst van de botten loopt overigens nog.