HerinneRing o03400 – 28 januari 2006

KRUIKENMOEDER

Een aantal maanden geleden hebben Piet Roels en ik (Tineke Algera) de kruikenmoeder opgehaald die in de hal van de Lishof stond. Ook een sterilisatieapparaat, compleet met injectiespuiten en injectienaalden, hebben wij meegenomen.
En dat mocht, hoor! Piet Roels en ik zijn beiden bestuurslid van de Oudheidkamer van Oostzaan en de directie van de Lishof had die twee prachtige voorwerpen uit de dertiger jaren van de vorige eeuw aan de Oudheidkamer geschonken.

Geen plaats
Helaas heeft de Oudheidkamer niet genoeg plaats voor deze prachtige objecten, dus heeft het bestuur van de Oudheidkamer bedacht dat de voorwerpen beter tot hun recht zouden komen bij een organisatie die zich inzet voor het behoud van oude voorwerpen uit de verpleging.
Daarom hebben wij de kruikenmoeder en het sterilisatieapparaat in permanente bruikleen gegeven aan de Stichting Historisch Verpleegkundig Bezit.

Ondersteken, uniformen en oogbadjes .
Hun depot is gevestigd in Amersfoort en bevat een collectie van 4.500 voorwerpen. Ze hebben voorwerpen vanaf ongeveer 1850, zoals ondersteken, bedden, uniformen en kasten vol klein spul, zoals dokterstassen, oogbadjes, bekkens enz. .
Deze Stichting is o.a. in het bezit van een verpleegsterssluier van Anna Reynvaan, een van de eerste gediplomeerde verpleegsters van Nederland, porseleinen drinkschuitjes vanaf 1880, een po met stoffen zitting uit 1860, een boek over verplegen door Florence Nightingale en door haarzelf geschonken aan de directrice van het Wilhelmina Gasthuis te Amsterdam ( Mw. L de Bussy Kruysse was directrice van 1896-1905).

U ziet: de kruikenmoeder en het sterilisatieapparaat van het voormalige Verpleeghuis zijn daar in goed gezelschap!
(vervolg morgen)
Tineke Algera – Stichting Oudheidkamer Oostzaan