Glaasje Erfgoed zondag 21 februari (opgeven t/m zaterdag 20 februari)

Middag over de Watersnood 1916 bij lezingenserie Glaasje Erfgoed

Zondagmiddag 21 februari wordt  in de Vermaning in Zaandam, Westzijde 80 door de Vereniging Zaans Erfgoed voor de vierde keer een Glaasje Erfgoed gehouden. Onder de titel Watersnood 1916: een rond verhaal krijgt u een drietal lezingen over deze watersnood, die het oostelijke deel van Zaandam, Oostzaan en alle gebieden ten noorden daarvan deed overstromen. Sprekers zijn Merel Kan, Sander Wegereef en Piet Roels.

In de eerste weken van 2016 verschenen op de Zaanse nieuwssite De Orkaan ruim 15 bijdragen over de watersnood van 1916. Het ging om memoires, dagboeken, de herdenkingsactiviteiten, een watersnoodquiz en over beelden van toen & nu.

Sander Wegereef (Gemeentearchief Zaanstad) stuitte op het verhaal over de Oostzaanse Grietje Dil, die geboren werd tijdens de watersnood van 1825 en overleed tijdens die van 1916; een leven tussen twee watersnoden.

DilGrietjeGdrMerel Kan (De Orkaan, Monumenten Spreken) ontdekte dat de overstroming voor haar overopa niet alleen maar ellende opleverde. Samen vertellen ze erover in een presentatie van ongeveer 45 minuten. Na de pauze, waarin een glaasje wordt geschonken en kleine hapjes worden geserveerd, is het de beurt aan Piet Roels van de Oudheidkamer Oostzaan. Hij gaat in op de gevolgen van de watersnood in Oostzaan.

De lezingen starten om 15 uur – inloop vanaf 14.30 uur – en de middag eindigt zo rond 17 uur. Toegangsprijs is €5,- leden van Zaans Erfgoed betalen €4,-. Graag met gepast geld betalen.

Vanwege de catering is opgave vooraf gewenst, en dat kan tot en met zaterdag 20 februari via het formulier op www.zaanserfgoed.nl, via mail aan lezingen@zaanserfgoed.nl of telefonisch bij Winnie de Wit, tel. 075-7716043 (indien afwezig graag inspreken, met achterlaten van naam, telefoonnummer en aantal personen).

Op de hoogte blijven van het wel en wee van vereniging Zaans Erfgoed? Meld u aan voor onze Nieuwsbrief op www.zaanserfgoed.nl.