Dit blog is verplaatst

Deze blog bevindt zich nu op __FTP_MIGRATION_NEW_URL__.
Je wordt binnen 30 seconden automatisch omgeleid, maar je kunt ook hier klikken.

Als je een abonnement op een feed hebt, kun je dit bijwerken op
__FTP_MIGRATION_FEED_URL__.

HCC!genealogie bijeenkomst over software en de valkuil van namen

Op zaterdag 8 oktober a.s. vanaf 10.30 uur houdt de HCC!genealogie weer haar Algemene Landelijke Bijeenkomst. De bijeenkomst wordt gehouden in het Kerkelijk Centrum ‘De Brug’ Schuilenburgerweg 2, 3816TB Amersfoort. Op het programma staan twee lezingen.

‘s-Morgens gaat mevr. Denie Kasan, account manager van My Heritage Nederland in op de sociale genealogische netwerksite My Heritage en het genealogische computerprogramma Family Tree Builder.
De middag lezing wordt verzorgd door notaris mr. A.H.G. Verouden. Hij zal het hebben over ‘de Valkuil der Namen’.

My Heritage
MyHeritage is een sociaal netwerk en genealogiewebsite gericht op families. De site die in 2003 werd opgezet heeft ruim 30 miljoen gebruikers en is beschikbaar in 34 talen, waaronder het Nederlands. De site draait om de familiestamboom en de mogelijkheid voor leden om hun familiegeschiedenis te onderzoeken maar is ook een platform om contact met familie te houden en op de hoogte te blijven van familie-evenementen zoals huwelijken, verjaardagen en geboortes. Binnen zes jaar groeide het bedrijf uit tot een internet-gemeenschap van 31 miljoen leden, met zo’n 320 miljoen profielen online. Er staan ruim 6 miljoen stambomen op de site.

Family Tree Builder
Family Tree Builder (FTB) is een computerprogramma waarmee gebruikers hun stamboom kunnen bouwen. In het programma kunnen gebruikers geboortes, overlijdens, huwelijken en andere data invoeren; notities over waar hun voorouders leefden, hun beroep, hobby’s en interesses en afbeeldingen van hun voorouders. Het programma biedt ook de optie om grafieken te maken die weergeven hoe familieleden verwant zijn.

Valkuil der Naamsverandering
Vroeger of later maken we het allemaal wel een keer mee. Het genealogisch onderzoek loopt vast omdat we de familienaam, waarnaar we op zoek zijn, niet meer tegenkomen in de diverse bronnen waarin we zoeken. Het kan zijn dat we bij ons onderzoek bronnen over het hoofd zien. Het kan ook zijn dat de familienaam eerst vanaf een zekere tijd in gebruik is genomen. Vòòr die tijd ben je dan op zogenaamde patroniemen aangewezen. Dat is dan vaak erg lastig zoeken. Maar dikwijls ook is de oorzaak gelegen in het feit dat er een naamsverandering heeft plaatsgevonden. Stamboomonderzoeker moeten zich realiseren dat vòòr 1811 iemand, in verschillende bronnen in dezelfde plaats, onder verschillende namen kan voorkomen. Soms wordt er een alias vermeld en komen we vanzelf weer op het goede spoor. Maar als dit ontbreekt wordt het toch weer moeilijk.