Door de oudheidkamer Oostzaan werd een eigen bergetappe volbracht

Op dezelfde dag dat de tourrenners vier zware cols in de Pyreneeën bedwongen, deden wij onze eigen bergetappe.
Met het meeste geluk zijn oude foto’s voorzien van naam en datum in het bijschrift of achterop de foto. Grootste pech is dat men zich dat altijd heeft voorgenomen, maar het kwam er niet van en nu weet niemand meer wie er op staan afgebeeld.
En dan is er die tussenfase: er staat wel iets genoteerd, maar wat?, dat is vaak niet duidelijk. De bekendste voorbeelden zijn natuurlijk vader of moeder, opa of opoe, ja, ga daar maar aanstaan als dat meer dan 100 jaar geleden is .

Voor zo’n opgave stonden we op deze bewuste dag en ook hier hadden we te maken met, zo later bleek, vier enorme bergen, oops, bedoel natuurlijk oude foto’s.
Eerst vonden we: “de kinderen van Oom Luuk”, vervolgens “Jan van Oom Luuk”, dan ook nog “Oom Luuk” zelf en tenslotte gelukkig
“Trijn Brouwer van Oom Luuk”, allemaal prachtige oude Cartes de Visite, mooie kartonnen kaartjes met foto’s van rond 1900 soms zelfs nog ouder.

image

Oom Luuk zal ongetwijfeld officieel Lucas hebben geheten en blijkbaar “had” hij iets met ene Trijntje Brouwer. Gelukkig kunnen we zulke gegevens nazoeken en na grondig spitwerk vonden we een huwelijk tussen Lucas van Noord en Trijntje Brouwer op 29 maart 1896. Stap één was gezet en van twee portretten hadden we nu voldoende gegevens om de speurtocht voort te zetten.
Dit echtpaar heeft vier kinderen (bij ons bekend) en één daarvan heette Jan, toch een prettige bijkomstigheid.
Alle betrokken fotografen zijn bekend en maakten portretten in deze periode rond de eeuwwisseling: Boelsums in Zaandam voor de twee kinderen, Van Zijl in Amsterdam voor Jan en idem voor “Oom Luuk” en zijn vrouw Trijntje; wij denken in dit geval aanspraak te kunnen maken op de bolletjestrui of in ieder geval een etappezege. Slaan wij de plank volkomen mis, dan horen we dat graag.

Met vriendelijke groeten
Joop Giesendanner
Stichting Oudheidkamer Oostzaan, afd genealogie

2 antwoorden op “Door de oudheidkamer Oostzaan werd een eigen bergetappe volbracht”