de Overtoom op de Oostzanerdijk

Eén van onze donateurs stelde vanuit Costa Rica deze vraag:

>>>
Zijn er onder de leden mensen die specifiek onderzoek doen of hebben gedaan naar de geschiedenis van de bewoners van de Oostzaner Overtoom tussen 1690 en 1720? Ik heb de laatste tijd heel wat nieuwe updates gedraaid maar kom nu op een punt uit dat om verder te komen er echt gegraven dient te worden in civiele en rechterlijke archieven. Niet zo´n makkelijke klus op ruim 10,000 km afstand
<<<
image

Extra “probleem” is dat dit stukje oud-Oostzaan al vele jaren (sinds 1921) onder Amsterdam valt

Mij is daarover niets bekend, maar wellicht dat iemand daar wel iets over weet of aan heeft gedaan, we horen het graag

Met vriendelijke groeten
Joop Giesendanner
Stichting Oudheidkamer Oostzaan, afd genealogie

4 antwoorden op “de Overtoom op de Oostzanerdijk”

1. Mijn grootmoeder Stephanie Maes, geboren in Belgie, verbleef in 1917 in het vluchtelingen kamp te Uden.NB.Op 10 mei 1919 wordt zij ingeschreven in het bevolkings register van Oostzaan,en woont eerst Overtoom en later Oostzanerdijk.Per 1 jan.1921 werd zij uitgeschreven daar Oostzaan overgaat naar de gemeente Amsterdam.Het voordeel voor mij als onderzoeker naar de familie geschiedenis is Dat er door die annexatie een gezinskaart wordt aangemaakt,Zij vermeld dat er meerdere gezinnen uit Belgie staan ingeschreven die wonen op de Overtoom.Mijn grootvader Camillus de Roover vestigd zich in sept.1920 in Oostzaan.

2. We hebben haar kunnen terugvinden met summiere info:
    Naam Stefania Maes Geslacht Vrouwelijk Adres persoon 1923 Oostzanerdijk 090, Amsterdam ozd-1923 Stefania Maes, weduwe van Gustaaf Landieken Persoon-ID I111364 Oostzaan
    Gezin Gustaaf Landieken (I111363) Adres gezin 1923 Oostzanerdijk 090, Amsterdam A067-1923 Gustaaf Landieken, Stefania Maes (f77399)

ozd staat voor Oostzanerdijk, de Overtoom is een oudere benaming
    Over Camillus de Roover hebben we niets gevonden, staat waarschijnlijk te boek in Amsterdam

Met vriendelijke groeten
    Joop Giesendanner
    Stichting Oudheidkamer Oostzaan, afd genealogie/FB

3. Dank voor de reactie,edoch ik keek in het bevolkingsregister van Oostzaan ,zij wordt ingeschreven op 10 mei 1919,eveneens werd ingeschreven Gustaaf van Landeghem, daar was zij niet mee gehuwd,deze wordt ambtshalve uitgeschreven,in dat jaar (1919) Ook bevalt Stefanie Maes in 1919 van een zoon deze krijgt de naam Francois.
    Van Gustaaf geen spoor.Stefanie Maes huwt in dec.1921 te Amsterdam met Camillus de Roover.Medio 1923 verlaat zij de Oostzanerdijk om in Amsterdam te gaan wonen.Nb.Zij kwam van het vluchtkamp Uden NB.Frapant als je het Bev.register bekijkt zijn er tussen 1915 en 1919 veel Belgisch en Zeeuws Vlamingen neergestreken,hoe dit te intrepeteren?