060526 – Grandeur

HerinneRing – brug over het IJ

Of grandeur deze keer nu eens letterlijk moet worden opgevat als “grote deur” of toegang weet ik zo net nog niet, maar groots had het wel geweest. Blijkbaar was men zo’n anderhalve eeuw geleden niet te benauwd om het in ieder geval monumentaal te zien. Hoe anders had het allemaal kunnen lopen als dit project werkelijk was uitgevoerd. Hadden we ons toch mooi kunnen meten met de Tower Bridge in Londen. Maar nee, we moeten het doen met de bruggen bij Schellingwoude, en zeg nou zelf, ga je dan niet voor de ontwerpen van J Galman?
Prachtig om te zien hoe gedetailleerd die kaarten werden getekend en wat een plezier men er klaarblijkelijk in had om de kaart op te sieren met details als vaartuigen en dergelijke.
Men doet heden ten dage een ultieme poging om er nog wat van te maken, daar aan het IJ, maar eigenlijk lag de mooiste oplossing 150 jaar geleden al klaar. We kunnen er alleen nog maar van dromen, want het zal er niet van komen.