HerinneRing 00031 – 14 januari 2006

Watersnood 90 jaar geleden

Op de kop af negentig jaar geleden brak de dijk en stroomde het zoute water Noord-Holland binnen. Ook Oostzaan zou de dans niet ontspringen, maar een klein gelukkie was dat ze het konden zien aankomen. In de nacht van 13 op 14 januari (was dat een vrijdag?) braken de dijken door bij Uitdam, Durgerdam en Katwoude, maar Oostzaan werd door het water pas bereikt op de 16e.
Nog maar weinigen zullen zich dat als ooggetuigen kunnen herinneren, dan moet je toch al rond de 100 jaar oud zijn. Maar de kinderen van vlak na die tijd zullen de verhalen misschien nog wel hebben horen vertellen. Zij hebben toch ook in de bedstee met rode oortjes liggen luisteren naar de anekdotes van de “grote mensen”, die dachten dat we allang sliepen.
Wij zoeken de kindertjes uit die tijd om nog één keer de herinnering eraan vast te leggen. Mail ons als je ze kent of weet wie ze kent.
Kom maar met die verhalen, wij zijn er klaar voor. Hoe leuk ze kunnen zijn (en soms ook klein) blijkt uit het afgebeeld stukje, in dit geval nog wel van een ooggetuige. Door op het plaatje te klikken, krijg je een grotere, leesbaarder versie.