Ingrijpende renovatie westmuur Oostzaanse Grote Kerk nadert voltooiing

De huidige Grote Kerk, gelegen in het centrum van Oostzaan, is gebouwd in 1760.

De kerk heeft de vorm van een kruiskerk en is gebouwd op een terp, want wijs geworden door ervaringen uit vroeger tijden hadden de inwoners van Oostzaan geleerd dat er een vluchthaven diende te zijn bij o.a. wateroverlast en de Grote Kerk is daar dan ook meerdere malen voor gebruikt – de laatste keer bij de watersnood van 1916.

In de loop der jaren heeft het kerkgebouw zelf van weer en wind heel wat te verduren gehad en met name de huidige westmuur, gelegen aan de zijde van het Kerkplein, was hoog nodig aan een ingrijpende opknapbeurt toe. Echter, eenmaal begonnen, draaide deze opknapbeurt uit op een vrijwel complete renovatie en kwamen er zo her en der ook nog een aantal tot nu toe verborgen gebleven gebreken en zelfs voorwerpen te voorschijn.

Surf voor een uitgebreide beschrijving van deze renovatie, compleet met foto’s naar www.grotekerkoostzaan.nl en klik aan de linkerzijde op Renovatie Westmuur.

Vitrines opnieuw ingericht

Op twee plaatsen in de Zaanstreek hebben de vrijwilligers van de Oudheidkamer Oostzaan hun beste beentje weer voor gezet om de vitrines van nieuwe inhoud te voorzien.

De bezoekers van De Kolk kunnen genieten van een door Simon Meijn samengestelde collectie rond toverlantaarn, filmcamera en fototoestel. Tegenwoordig geven wij een presentatie met beelden via de computer maar ook zo’n honderd jaar geleden werden er al beelden gebruikt om een praatje over een onderwerp wat leuker te maken.

DSC_0007

Winkelen zoals vroeger, is het onderwerp van de vitrine die is ingericht in het Erasmushuis. Hier heeft Simon bij de selectie van de boodschappen vooral geprobeerd spullen te vinden die een “Zaanse” achtergrond hebben, dat wil zeggen, ze werden vaak in de Zaanstreek zelf gemaakt. Veel van de spullen werden ons ter beschikking gesteld door de bewoners van Oostzaan en omgeving, sommigen waren zelfs betrokken bij het vervaardigingsproces en de bewoners van het Erasmushuis hebben ze zeker gebruikt.

DSC_0001