Fietstocht Waterlandse Zeedijk

fietstochtWaterland

DIT MOET ZIJN OP EEN ZATERDAG !!!

Heerlijk genieten van een fietstocht in ons mooie Amsterdam Noord over de Waterlandse Zeedijk richting het westen.
We volgen de dijk tot aan bijna de Coentunnel. We fietsen door het dijkdorp Buiksloot, langs de Wilmkebreekpolder en bezoeken Tuindorp Oostzaan. Daarna brengen we een bezoek aan het NDSM-terrein. De tocht eindigt in de Buiksloterham.
Uw gids tijdens deze tocht is Jaap Lekkerkerker.

Vertrek om 13.30 uur vanaf Museum Amsterdam Noord, Zamenhofstraat 28A.
Kosten
10 euro. Vrienden van het museum en de AHCV krijgen korting. Gratis voor leden van de club van honderd.

Voor meer informatie over deze fietstocht klik hier

Bij Jaap Lekkerkerker op het volgende email adres:
wandelenfietstochten@museumamsterdamnoord.nl

Het dorp zorgt voor info

f08443uitsnedeEen fraai plaatje van rond 1927 met kennelijk twee grootouders en hun kleinkinderen, zie er maar eens uit te komen zonder de kennis van een groot deel van je dorp. Hier lukt dat weer fantastisch met bijna 1200 Facebook-vriendjes aan één grote stamtafel. Het ene laatje met herinneringen na het andere wordt opengetrokken. Natuurlijk zitten daar vergissingen tussen maar ook die helpen de oplossing te vinden, want dan komt een vriendelijke correctie van iemand die het nog net iets beter weet.
Zo bouwen we langzaam een kennis op die we anders zouden hebben verloren. Samen zijn we toch altijd weer sterker dan individueel.
f08443In deze uitsnede van gister is het wat duidelijker te zien: rond 1927 opa Gerrit van Noort, Hzn (I13352) en oma Grietje Koning, Kdr (I33316) op de Kerkbuurt 041 (B184) bij hun kleindochters Grietje [Ita, Gre] Otto, Tdr (I44118) en Anna [Annie] Otto, Tdr (I12351) of dat een tweeling is, dat weten we (nog) niet, ze zijn qua leeftijd wel aan elkaar gewaagd.
Blijkbaar zijn opa en oma op visite bij de kleinkinderen, want het huisje wordt herkend als het huis van de familie Otto – van Noort in die tijd nog bekend onder het wijknummer B 184.
Gerrit van Noort kwam oorspronkelijk uit Landsmeer, maar viel voor de Oostzaanse Grietje Koning Kdr, waarmee hij in 1879 in Oostzaan trouwde. Samen kregen zij vijf kinderen, waarvan de jongste (Aaltje) de moeder is van deze twee dreumesen bij het hek.

Zomeren in Noord-Holland

6 september aanstaande Klassiek Oostzaan op en rond het kerkplein van Oostzaan, ook de Oudheidkamer Oostzaan zal zich daarbij uitdrukkelijk manifesteren

Blijf ook op de hoogte van cultureel toeristische activiteiten in Noord-Holland middels deze link Uit in Noord-Holland
nh2015zomer