060519 – de Was walst

HerinneRing – 06794

Regelmatig werken we, de oudheidkamer, samen met een aantal musea, archieven en historische verenigingen in onze regio. We doen dat echter de laatste tijd ook regelmatiger met bejaardenhuizen buiten ons eigen dorp, met de Lishof hebben we dat natuurlijk al jaren gedaan.
In het Mennistenerf, een zorgcentrum te Zaandam, zijn vrijwilligers werkzaam bij de activiteitenbegeleiding. Zij zorgen er onder andere voor dat de mensen daar zaken krijgen voorgeschoteld die hen prikkelen door HerinneRing. Deze keer is het thema – de WAS – en bij dit onderwerp wordt ook een vitrine ingericht met “spulletjes van vroeger”. Natuurlijk helpen we ze daar graag bij.
Op de dag dat ze de attributen kwamen ophalen, kregen wij deze prachtige foto binnen, bijna een eeuw oud en toch heet van de naald hangt hij nu in hun vitrine.
We weten zelfs wie hier zijn afgebeeld:
Miesje Wals en Guurtje Wals in Den Ilp aan de was

Of zij daar thuis aan het werk zijn of een wasje doen in “loondienst” is ons echter onbekend, wellicht dat een van u deze Walsjes kan plaatsen?