Oorlog en vrede en familiegeschiedenis

Persbericht
Oorlog en vrede en familiegeschiedenis
Leer meer over stamboomonderzoek tijdens de HCC!Genealogiedag

Op zaterdag 24 oktober vindt in het Nationaal Archief en het Centraal Bureau voor Genealogie in Den Haag de jaarlijkse HCC!Genealogiedag plaats. De dag biedt geïnteresseerden een uitgelezen kans om het antwoord te vinden op alle vragen over stamboomonderzoek. Mensen die hun voorouders willen opsporen, maar eigenlijk niet goed weten hoe en waar te beginnen of die zich afvragen hoe familiegegevens digitaal vast te leggen en welke computerprogramma’s daarbij behulpzaam kunnen zijn. Welke mogelijkheden biedt het internet bij stamboomonderzoek. Of zo maar eens met andere (beginnende) genealogen over onderzoekservaringen praten en gegevens uitwisselen. Voor al die mensen is de HCC!Genealogiedag hét evenement voor zowel beginnende als gevorderde stamboomonderzoeker en kunnen zij op al deze vragen (en nog veel meer) een antwoord vinden.
HCC!genealogie is een gebruikersgroep binnen de Hobby Computer Club. Samen met het Centraal Bureau voor Genealogie en het Nationaal Archief wordt deze speciale dag georganiseerd.
Programma
Op het programma staan presentaties van genealogische software, een genealogische markt, een boekenmarkt en een doorlopend spreekuur voor genealogisch onderzoek. Medewerkers van het Centraal Bureau voor Genealogie (Jos van den Borne) en het Nationaal Archief (Jan Kompagnie en Geert de Kinkelder) verzorgen lezingen rondom het thema Oorlog en Vrede.

Kerkbuurt 064-1950r thv Gereformeerde Kerk

Kerkbuurt;

kermis;

helemaal achteraan boven de hoofden van de meisjes zien we het uitstekende huis van Guus Meijn = kb074

Weet u wie wij zijn?

Stuur aub een reactie per mail door op de link hieronder (reactie toevoegen) te klikken

Uitnodiging bijeenkomst Zaans en Waterlands cultuurhistorisch erfgoed.

Hierbij nodigen wij (NGV) u uit voor de eerste afdelingsbijeenkomst van het nieuwe seizoen op woensdag 16 september 2009 in de Lutherse kerk aan de Vinkenstraat 36 te Zaandam.
Op deze avond neemt de heer Willem Rol ons mee in zijn verhaal over uiteenlopende cultuurhistorische kenmerken in onze regio. Wellicht zijn er onderwerpen bij die een relatie hebben met uw genealogisch onderzoek .
De heer Rol is een van de vrijwilligers die zich inzet voor het behoud van het Wormer- en Jisperveld en is geïnteresseerd in de geschiedenis en de vorming van onze waterrijke streek. De veenweidegebieden van het Waterland en de Zaanstreek maken deel uit van Laag Holland. Dit landschap is rijk aan sporen uit het verleden: veenvorming, kavelpatronen, banpalen, watermolens, sluizen enz. Al ver voor de jaartelling werd dit land gevormd door menselijk ingrijpen. De nu nog te herkennen verkavelingspatronen dateren uit de Middeleeuwen. Ook veld- en perceelnamen zijn vaak eeuwenoud. Watermolens uit de 17e eeuw hielpen het land droog te malen. Het prachtige, maar ook kwetsbare landschap met een grote rijkdom aan water- en weidevogels is het resultaat van eeuwen.
Uiteraard kunt u ook weer tijdens deze avond kennismaken met andere leden. De zaal is open vanaf 19.30 uur en de lezing begint om 20.00 uur. Hopelijk tot dan. U bent van harte welkom.

sponzendoosje?

Wie kan ons ten behoeve van een tentoonstelling (tijdelijk) helpen aan een sponzendoosje, zoals dat in vroeger tijden werd gebruikt op de lagere scholen?

We hebben even een voorbeeldje (in beeld) opgezocht, maar we zijn natuurlijk ook reuze blij met een “gewoon” exemplaar.

Dubbel Feest 20090907

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Zdrq_NRdV2Y&hl=en]

Geheel onverwacht werd er dubbel feestgevierd in de Leliestraat; de jarige burgemeester kwam met draaiorgel en al de straat in.
Hij feliciteerde de 90 jarige mevrouw Groos en bracht tevens haar zoon Kees een aangename verrassing.

Onrust, Albert K&B 20090907

In de rubriek “Kort en Bondig” ontvangen wij vragen die door U wellicht ook kort en bondig kunnen worden opgelost. Als U het antwoord weet, stuur ons dan aub een mailtje, de aanvrager zal er blij mee zijn

oorspronkelijke info: Dries Haak, de kruidenier van Kerkstraat organiseerde reisjes voor zijn klanten in de zestiger jaren, op deze foto staat volgens info Albert Onrust;
Wie is deze Albert Onrust en wie zijn de ouders, broers of zusters, (later) getrouwd en zo ja met wie? enz, enz; alle beetjes info helpen

Wageningen, mevrouw van K&B 20090907

Het antwoord luidde Gerritje van Diggele 1903-1994, we danken de inzender voor de verdere gegegevens die zichtbaar zijn op onze website:

oorspronkelijke info: Dries Haak, de kruidenier van Kerkstraat organiseerde reisjes voor zijn klanten in de zestiger jaren, op deze foto staat volgens info mevrouw van Wageningen;
Wie is deze mevrouw van Wageningen (waarschijnlijk wordt hier geen meisjesnaam gebruikt) (voornaam, meisjesnaam?) en wie zijn de ouders, broers of zusters, (later) getrouwd en zo ja met wie? enz, enz; alle beetjes info helpen