Uitnodiging bijeenkomst Zaans en Waterlands cultuurhistorisch erfgoed.

Hierbij nodigen wij (NGV) u uit voor de eerste afdelingsbijeenkomst van het nieuwe seizoen op woensdag 16 september 2009 in de Lutherse kerk aan de Vinkenstraat 36 te Zaandam.
Op deze avond neemt de heer Willem Rol ons mee in zijn verhaal over uiteenlopende cultuurhistorische kenmerken in onze regio. Wellicht zijn er onderwerpen bij die een relatie hebben met uw genealogisch onderzoek .
De heer Rol is een van de vrijwilligers die zich inzet voor het behoud van het Wormer- en Jisperveld en is geïnteresseerd in de geschiedenis en de vorming van onze waterrijke streek. De veenweidegebieden van het Waterland en de Zaanstreek maken deel uit van Laag Holland. Dit landschap is rijk aan sporen uit het verleden: veenvorming, kavelpatronen, banpalen, watermolens, sluizen enz. Al ver voor de jaartelling werd dit land gevormd door menselijk ingrijpen. De nu nog te herkennen verkavelingspatronen dateren uit de Middeleeuwen. Ook veld- en perceelnamen zijn vaak eeuwenoud. Watermolens uit de 17e eeuw hielpen het land droog te malen. Het prachtige, maar ook kwetsbare landschap met een grote rijkdom aan water- en weidevogels is het resultaat van eeuwen.
Uiteraard kunt u ook weer tijdens deze avond kennismaken met andere leden. De zaal is open vanaf 19.30 uur en de lezing begint om 20.00 uur. Hopelijk tot dan. U bent van harte welkom.