HerinneRing o03404 – 29 januari 2006

Tentoonstellen en uitlenen

Uit al die voorwerpen die de Heldring Stichting bewaart en onderhoudt worden mooie exposities samengesteld, o.a. voor het Nationaal Museum Verpleging en Verzorging in Zetten. Op het internet kunt u een paar van deze voorwerpen zien en bewonderen. Het internetadres is: www.nmvv.nl
En ze stellen niet alleen tentoonstellingen samen, ook lenen zij hun voorwerpen uit voor het maken van films. Zo zijn er heel wat voorwerpen te zien in “Nynke”, de Nederlandse speelfilm over het leven van de schrijfster Nynke van Hichtum, die getrouwd was met Pieter Jelles Troelstra.
Bij de Heldring Stichting waren ze erg blij met de kruikenmoeder en het sterilisatieapparaat. Vooral de kruikenmoeder was een “prachtexemplaar” vonden ze.

Hoe het ons verging die dag
Op 13 april waren Piet Roels en ik ’s morgens om 10.00 uur bij de Lishof om de spullen in de auto te laden. Met hulp van Fred Holzmann en Jan Lust van de Technische Dienst van De Lishof. Want zwaar dat die kruikenmoeder was!!! In Amersfoort aangekomen was ik dan ook blij dat Piet mee was, want ik had dat zware ding nooit samen met de mevrouw die ons daar ontving, naar boven gekregen. Achteraf begrepen we heel goed waarom de kruikenmoeder zo zwaar was. Want om hem naar boven te krijgen moesten we hem op de kop op het steekwagentje zetten, anders paste hij er niet op. En wat dacht u dat er uit kwam? Juist ja, water! Liters en liters water liepen eruit en als we dachten: “Nou is alles er wel uit”, en we liepen weer paar stappen, dan begon het weer. Niemand heeft er kennelijk in al die jaren ooit aan gedacht om het water eruit te laten lopen. Er zit een aftapkraantje aan de onderkant, maar die konden we niet meer gebruiken, want dat was helemaal vastgeroest. Maar goed, het duurde wel ruim een half uur voordat we de kruikenmoeder boven hadden. Ook al omdat we er zo om moesten lachen. Nadat we een rondleiding en koffie hadden gehad zijn Piet en ik weer naar huis gereden. Met een voldaan gevoel, want wat is er nou leuker dan ervoor te zorgen dat alle spullen waar wij voor mogen zorgen, een goede bestemming krijgen.
Tineke Algera – Stichting Oudheidkamer Oostzaan