Onderzoek fotoarchief in een nieuwe fase

Al sinds het jaar 2000 is de oudheidkamer bezig om alle beschikbare foto’s van (oud) Oostzaan te digitaliseren ( op de computer te zetten).
Met een stapel van bijna 13000 stuks leek dat een onbegonnen klus, maar we zijn gewoon toch begonnen en voorwaar: Ze zitten erin!

Recentelijk hebben we contact gekregen met de Universiteit van Leiden waar ook al heel lang onderzoek wordt gedaan naar zogenaamde Cartes de Visite, een zeer herkenbare soort portretjes die we in menig Oostzaans album of schoenendoos zijn tegengekomen.

image

Aan de keerzijde staat dan natuurlijk het portretje van iemand die, als we geluk hebben, bekend is of anders van een onbekende maar vaak wel oud-dorpsgenoot. Het blijkt echter ook op basis van deze achterkanten doenlijk te zijn deze Cartes de Visite goed te dateren en soms ook dubbelen te ontdekken.

Kortom: kijkt U voor ons nog eens in uw albums en/of oude schoenendoos en gun de oudheidkamer de mogelijkheid om de portretjes en achterkanten te scannen. Als u ze wil afstaan: prima, maar alleen scannen en dan gewoon weer terug is voor ons reeds ruim voldoende, bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten
Stichting Oudheidkamer Oostzaan, afd genealogie

Eén antwoord op “Onderzoek fotoarchief in een nieuwe fase”

1. Zoals we uit je oorspronkelijke vraag op het Stamboomforum kunnen opmaken betreft het een herberg die gelegen was aan de Oostzaanse Overtoom:
    Uit een boedelbeschrijving (Amsterdam, Haarlemmerdijk) van het huis van de overleden Sijbrecht Franke wed. van Dirk Hobers blijkt dat ze op 25 juni 1776 in Oostzaan een herberg koopt
    “een huijs met een dijkerve staande en geleegen te oostzaan aan den Overtoom zijnde een herberg genaamt het Oostzaander Veerhuijs aan den overledene getransporteert den 25 Junij 1776”
    Ongetwijfeld de plek waar in deze tijden de scheepjes over de dijk werden getrokken/gerold, de boten waren nog niet zo groot en met de hand of met katrollen was dat nog zeer doenlijk. Een handje meer werd op prijs gesteld en zo ontstonden dan plekken waar men ook nog even kon verpozen, bovendien was van hieruit het vertrek over het IJ naar Amsterdam geregeld, dus voldoende redenen om een herberg te vestigen
    Van tekeningen heb ik helaas niks kunnen vinden, maar later ontstond op die plek wel een sluis en bij die sluis is sinds mensenheugenis een café/kroeg/etablissement, volgens sommigen waren er daar wel drie; de sluis is in 1965 gedempt
    Ook de Onderlinge Schroefstoombootmaatschappij Oostzaan voer tenslotte in vaste lijndienst vanaf deze plek naar de Prins Hendrikkade te Amsterdam en ook dat bracht zo klandizie genoeg
    In de laatste periode van het sluisje, zo rond 1950, heb ik nog een echtpaar kunnen achterhalen die aan het sluisje woonde, Jan Schouten en Aagtje Langenberg bestierden de zaken rond de sluis als caféhouder en sluiswachter
    Met vriendelijke groeten
    Joop Giesendanner